Zoeken naar bewijzen van anderen

Vic Luijkx

Bij de producten die we tot nu toe hebben ontwikkeld, is er een les die overal bovenuit steekt. Hoe goed je ergens ook over nadenkt. Hoeveel betrokkenen je ook spreekt. In de praktijk pakt het bijna altijd anders uit dan van te voren verwacht.

We vinden het interessant om na te denken over hoe je deze praktijk en een ontwikkelproces bij elkaar brengt. Een van onze tactieken hierbij is het zoeken naar bewijzen van anderen.

Dit is pittig omdat het tegen onze cultuur ingaat. We hebben vaak het beeld dat ideeën bijzonder, orgineel en uniek moeten zijn. Het bekende gat in de markt. Als er een andere partij bestaat met ongeveer dezelfde ideeën voelt dit als een bedreiging.

We focussen ons op “unique selling points”. Terwijl het vaak juist waardevoller is om te zoeken naar gelijkenissen. Mogelijke bewijzen dat jouw idee al werkt. In de praktijk.

Als je in Nederland bijvoorbeeld een webdesignbureau wilt beginnen en de juiste vaardigheden hebt, is de kans groot dat dit gaat lukken. We hebben al duizenden van dit soort bureaus die goed draaien. Het is al bewezen dat dit werkt. In de praktijk.

Stel dat een zorgorganisatie het makkelijker wilt maken om afspraken te maken zonder te bellen. Je kunt jezelf dan de volgende vraag stellen:

Hoe lossen ze dit op in andere sectoren?

Veel kappers hebben bijvoorbeeld mogelijkheden om online een afspraak te plannen. Je kan in dit geval een aantal van deze kapsalons benaderen met vragen als:

  • Welk percentage van jullie klanten maakt daadwerkelijk gebruik van deze mogelijkheid?

  • Wat werkt goed aan het systeem? En wat juist niet?

  • Hebben jullie eerder ook andere dingen uitgeprobeerd? Hoe pakte dat uit?

Samen kansen en mogelijkheden rondom data, techniek en media verkennen?
Verkenningstocht
Wij horen graag van je!