Waarom wij het woord “pilot” vaak vermijden

Vic Luijkx

Zeker in de zorg valt het op dat nieuwe projecten vaak als “pilot” worden gepresenteerd. Dit kan een mooie manier zijn om concepten een kans te geven en iets op een veilige manier uit te proberen. Het kan echter ook ontwikkeling in de weg zitten.

Om dit uit te leggen, heb ik een personage bedacht genaamd Lise. Lise is opzoek naar nieuwe manieren om familie-leden en kennissen creatieve cadeaus te geven. Na wat partijen gesproken te hebben, ontdekt ze de mogelijkheid om te schilderen. Omdat ze nog niet weet hoe dit uit gaat pakken, noemt ze het schilderen voor de zekerheid een pilot. Als haar eerste schilderij een succes is, gaat ze ermee door.

Je raadt het al: de pilot wordt geen succes. Schilderen is voor Lise nieuw en als je iets nieuws doet, is het bijna nooit direct goed. Om tot een goed resultaat te komen moet ze nieuwe tactieken uitproberen, reflecteren, doorgaan met wat werkt en stoppen met wat niet werkt.

Een pilot draait om oordelen. De vraag die vaak centraal staat is:

Is ... goed genoeg om mee verder te gaan?

Een innovatie die van begin af aan goed werkt, komt echter zelden voor. Om een nieuw concept goed te laten werken, helpt het als niet het oordelen maar het verbeteren centraal staat.

Dit kan bijvoorbeeld door:

  • Een project geen “pilot” maar “ontwikkeling” te noemen.

  • Betrokkenen van begin af aan duidelijk te maken dat een oplossing niet direct goed is en dat je hun hulp hard nodig hebt om het beter te maken.

  • Betrokkenen serieus te nemen en duidelijk terug te koppelen wat je met hun feedback doet.

Wij horen graag van je!