Toelichting wegwijzer: een Tinder voor (digitale-)hulp

Vic Luijkx

Als we praten over “eHealth” binnen de ggz gaat het nog vaak over modules die mensen stap voor stap doorlopen. Modules die een behandelaar klaarzet als huiswerk. Waar dit systeem voor een aantal mensen goed werkt, hebben anderen behoefte aan andere vormen van (digitale-)hulp. Veel cliënten maken modules niet af en behandelaren voelen zich regelmatig een soort schooljuffrouw of schoolmeester.

Er worden steeds meer middelen ontwikkeld die voor iedereen beschikbaar zijn. Denk hierbij aan apps, boeken, podcasts, blogs, online fora en zelfs interactieve Netflix-series. Hulpverleners hebben zelden tijd om zich in al deze mogelijkheden te verdiepen.

Naast het toegankelijker maken van digitale middelen tijdens een behandeling, wil je ook dat mensen zelfstandig aan de slag gaan. Dit om sneller bij het probleem te zijn en behandeluren terug te dringen. Hierbij is het essentieel om veel mensen te bereiken en lopen initiatieven tegen beperkte marketing-budgetten aan.

Meer marketing-budgetten zijn hierbij niet de oplossing. Het kan zelfs contra-productief werken. Hoe meer initiatieven hun best doen om mensen te bereiken, hoe meer ze tegen elkaar concurreren en hoe duurder marketing-acties worden.

Mede om dit op te lossen, ontstaan er veel verzamelsites en platformen. Denk hierbij aan GZ-plein, Welshop, Mentalekracht040, Evie en Lekkerinjevel.amsterdam. We denken dat hierin een grote innovatieslag mogelijk is.

Tinder voor (digitale-)hulp

In de afgelopen weken hebben we een eerste prototype gebouwd van een concept genaamd “wegwijzer”. Je kunt wegwijzer zien als een Tinder voor (digitale-)hulp. Je geeft aan waar jouw uitdagingen liggen en begint met swipen. Terwijl je dit doet, leert een algoritme steeds beter wat jouw voorkeuren zijn.

Deze vorm van koppelen wordt steeds vaker ingezet. Waar veel mensen het oorspronkelijk kennen van Tinder, is het nu ook succesvol binnen TikTok, YouTube en Instagram. Het heeft een aantal grote voordelen:

  • Als mensen zijn gestart, is de kans groot dat ze het afmaken. Als iemand een aantal items heeft gehad die weinig betekende, blijft hij of zij swipen omdat het volgende item wellicht wel waardevol is.

  • Het wordt mogelijk om data-gedreven te ontwikkelen. Doordat mensen steeds vertellen wat ze wel en niet waardevol vinden, kunnen we doelgroepen classificeren om de content steeds beter bij deze doelgroepen aan te laten sluiten.

Een concept binnen bestaande merken

Er zijn in de afgelopen jaren veel nieuwe merken gestart rondom digitale hulp. Wij zien weinig behoefte aan wéér een nieuw merk erbij. In plaats daarvan hebben we van wegwijzer een concept gemaakt dat past binnen bestaande merken.

Ieder merk of platform kan een eigen wegwijzer krijgen met een eigen vormgeving. Ook kan iedere partij zelf kiezen welke pakketten met content ze willen gebruiken. Zo is het mogelijk om bijvoorbeeld een regionale wegwijzer te maken waar ook initiatieven uit de buurt opstaan.

De software-ontwikkeling, data-analyse en het verzamelen van de content wordt grotendeels centraal geregeld.

Vervolgacties

De eerste versie van de software is gebruiksklaar. Om het naar de praktijk te brengen, willen we met de volgende acties aan de slag:

  • Het aanvullen van de database met content.

  • Het vinden van partners die enthousiast zijn en wegwijzer binnen hun bestaande dienstverlening willen inzetten.

  • Het vormgeven van een businesscase.

  • Het vinden van één of meerdere hulpverlener(s) die het interessant vinden om te experimenteren met de inzet van wegwijzer in hun trajecten.

We zijn op dit moment opzoek naar partijen die ons kunnen helpen met één of meerdere van deze acties.

Wij horen graag van je!