Ideeën vroeg delen

Vic Luijkx

Veel mensen houden een bijzonder idee of nieuwe ontwikkeling een tijdje voor zich. Dit komt vaak voort uit verschillende angsten. Wat als iemand anders er met ons plan van doorgaat? Wat als het nog niet goed genoeg is en mensen ons hierop afrekenen?

In de afgelopen jaren ben ik erachter gekomen dat vroeg delen extreem waardevol is. Naast dat je mensen een soort vertrouwen geeft waarmee je relaties bouwt, krijg je snel feedback.

Om ervoor te zorgen dat deze feedback waardevol is, helpt het mij om potentiële producten visueel te maken. Doordat mensen iets zien boots je een stukje praktijk na. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Bij een simpele schets van 30 seconden voel ik het feedback-niveau altijd direct omhoog schieten.

Iets anders wat mij helpt, is het sturen naar praktijk ervaringen. Regelmatig pitchen mensen producten met de vraag:

Zou jij dit gebruiken?

Dit werkt niet. Het is te makkelijk om hier “ja” op te zeggen. Zo'n “ja” kost geen tijd, geld of energie zoals in de praktijk. Ik heb al ontzettend veel apps gekocht met de gedachte dat ze mijn leven iedere dag makkelijker zouden maken. Meestal schiet het er in de praktijk toch bij in. Een betere vraag kan zijn:

Maak je al gebruik van vergelijkbare producten? Waarom wel of waarom niet?

Samen kansen en mogelijkheden rondom data, techniek en media verkennen?
Verkenningstocht
Wij horen graag van je!