Productontwikkeling als gokspel

Vic Luijkx

Voordat we iets in de praktijk hebben getest, weten we nooit 100% zeker of iets gaan werken. We nemen hierin risico's. En het liefst op een slimme manier. Het Amerikaanse bedrijf Basecamp heeft voor hun “Shape Up”-methodiek zo'n manier bedacht. Door te leren van gokkers.

Stel je gokt op een voetbalwedstrijd. Dan denk je van te voren goed na over hoe groot de kans is dat jouw club gaat winnen. Op basis van deze kans zet je een bedrag in.

Datzelfde spel kun je toepassen op productontwikkeling. Stel je voor dat we de volgende verwachting hebben:

Als dit artikel ook in audio-vorm beschikbaar is, bereikt de inhoud meer mensen.

Aan de hand van deze verwachting kunnen we bewijzen uit de praktijk en onzekerheden op een rij zetten.

Bewijzen uit de praktijk:

  1. Zelf consumeer ik wekelijks ongeveer 5 uur aan podcasts en slechts 5 minuten aan artikelen. Ook om mij heen merk ik dat audio steeds populairder wordt.

  2. Verschillende journalistieke platformen hebben al een tijdje audio-functionaliteiten die goed gebruikt en gewaardeerd worden.

Onzekerheden:

  1. Ik ben dyslectisch. Dat ik een voorkeur heb voor audio betekent niet dat dit voor de meeste anderen ook zo is.

  2. Onze artikelen zijn op een aantal specifieke punten anders dan artikelen van journalistieke platformen.

Aan de hand hiervan bedenk je hoe groot de kans is dat de verwachting klopt en zet je een bepaald aantal uren in. Hoe zekerder je bent, hoe meer ontwikkeltijd je durft te investeren.

Zodra de oplossing ontwikkelt is, test je in de praktijk of de verwachting juist was. Als dit niet zo is, heb je jouw inzet verloren. Iets wat geen ramp is en gewoon bij het spel hoort. Als het wel klopt kun je de inzet verhogen. Je borduurt voort op wat werkt en stopt op tijd met wat niet werkt.

Samen kansen en mogelijkheden rondom data, techniek en media verkennen?
Verkenningstocht
Wij horen graag van je!